امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

درس فقه آيت الله گنجي

جلسه ي هشتاد و پنجم

92/11/29

موضوع :: غسل ارتماسی
زمان حجم دانلود پخش
00:40:30 11.5 MB دانلود

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

بسم الله الرحمن الرحیم خلاصه بحث سابق: بحث در این فرع بود که اگر کسی غسل ارتماسی کرد و بعد معلوم شدکه مقداری از بدن را نشسته است ایا غسل ارتماسی مثل غسل ترتیبی به همین کیفیة راه حلی دارد یا ندارد؟ مرحوم سید فرمود راه حلی ندارد کما این که مشهور هم همین را گفته اند این شخص غسل ترتیبی نکرده و خطاب ارتماسی هم شامل این شخص نمیشود دو بیان برای تصحیح بود که عرض شد و بحث به اینجا رسید که این غسل فی الجملة راه تصحیح دارد و در تنقیح هم فی الجملة یک راهی بیان کرده است راه حل تنقیح: ایشان در تنقیح این طور بیان کرده که اگر کسی سر و گردن را به نحو ترتیبی بشوید و بقیه بدنش را داخل آب رفت و بداء برایش حاصل شد که قبل از احاطه تمام بدن نیة ارتماسی کرد و بعد از خروج از آب دید که لمعه ای در یمین یا یسار باقی مانده است ایشان فرموده که این غسل قابل تصحیح است چون حقیقة غسل ترتیبی و ارتماسی یک شیء است که غسل جنابة است ولی کیفیة آن فرق می کند و این شخص غسل جنایة را قصد کرده است و آب تا منکبین آمده است و همین غسل ترتیبی واقع می شود و ان قصد ارتماسی که کرده است لغو است و اگر لمعه در سمت یمین است و ترتیب را شرط ندانیم دست می کشد و غسل صحیح است و اگر ترتیب را شرط بدانیم لمعه را دست می کشد و تمام یسار را میشوید و اگر لمعه در یسار است تمام یسار را اعاده می کند. و ما می گفتیم اگر کسی غسل ارتماسی کرد و بعد معلوم شد که جزئی را نیاورده است غسل ارتماسی را نیاورده است اما می شود غسل ترتیبی در جایی که ترتیب خللی نداشته باشد به نحو ترتیبی عیبی ندارد ما می گوییم لازم نیست که اول سر و گردن را بشوید همین که به نیة غسل ارتماسی به زیر آب رفت و نیة کرد غسل جنابة را به این نحو که تمام بدنش را آب بگیرد وقتی بیرون آمد دید در سر یک حاجبی بوده است می گوییم غسل ارتماسی واقع نشد ولی سر و گردن را به نیت غسل شسته پس غسل واقع شده پس حاجب را بر طرف می کند و دست می کشد بعد سراغ یمین و یسار می رود انچه که ما لازم داریم این است که غَسل عضو به نیة غُسل قربة إلی الله واقع شود اگر ارتماسی است به شرائط ارتماسی و اگر ترتیبی است به شرائط ترتیبی در این مثال شرائط ارتماسی محقق نیست و شرائط ترتیب تا منکبین محقق است و اما اگر لمعه در یمین بود می گوییم غَسل رأس و رقبه به نیة غُسل قربة الله واقع شده منتهی اگر از سر و گردن داخل اب برود می گوییم شرط ترتیب در سر و گردن محقق است در یمین هم محقق است چون یمین هم بعد از رأس و رقبه در آب رفته و ان لمعه را که در یمین است را بشوید و یسار را تکرار کند و اگر لمعه در یسار بود همان را میشوید . و اما اگر از پا وارد آب شده غسل رأس و عنق محقق شده ولی در یمین ترتیب محقق نشده چون یمین باید بعد از رأس باشد لذا باید هم یمین و هم یسار را اعاده کند .مگر این که طوری وارد آب شود که اول رأس و عنق و بعد یمین و بعد یسار وارد آب شود که اگر لمعه در یسار باشد غسل همان لمعه کافی است. و يجب تخليل الشعر إذا شك في وصول الماء إلى البشرة التي تحته سید فرموده همان طور که در غسل ترتیبی لازم بود که آب به زیر مو برسد در غسل ارتماسی هم باید آب به زیر مو برسد در غسل ارتماسی همان شرائط غسل ترتیبی است و قاعدة همدانیة در ایجا جاری می شود که اگر در فردی خصوصیاتی را بیان کردند ولی در جای دیگر خصوصیات را بیان نکرده اند ان خصوصیة در موارد دیگر هم جاری می شود کما قاله الصاحب جواهر مضافاً بر این که روایاتی که می فرمود آب را به زیر مو برساند اطلاق دارد غسل یک حقیقة است و اگر در یک مورد خصوصیات بیان شد کافی است برای جاهای دیگر مگر خلافش ثابت شود . و لا فرق في كيفية الغسل بأحد النحوين بين غسل الجنابة و غيره من سائر الأغسال الواجبة و المندوبة بعد سید فرموده که غسل ارتماسی اختصاص به جنابة ندارد در همه اغسال این دو نحو وجود دارد علاوه بر این که قاعده همدانیة هم جاری می شود مضافاً که از روایات هم این مطلب واضح می شود مثل این که فرموده « عَنْ زُرَارَةَ قَالَ إِذَا اغْتَسَلْتَ بَعْدَ طُلُوعِ الْفَجْرِ أَجْزَأَكَ غُسْلُكَ ذَلِكَ لِلْجَنَابَةِ وَ الْحِجَامَةِ- وَ عَرَفَةَ وَ النَّحْرِ وَ الْحَلْقِ‏وَ الذَّبْحِ وَ الزِّيَارَةِ فَإِذَا اجْتَمَعَتْ عَلَيْكَ حُقُوقٌ أَجْزَأَهَا عَنْكَ غُسْلٌ وَاحِدٌ قَالَ ثُمَّ قَالَ وَ كَذَلِكَ الْمَرْأَةُ يُجْزِيهَا غُسْلٌ وَاحِدٌ لِجَنَابَتِهَا وَ إِحْرَامِهَا وَ جُمُعَتِهَا وَ غُسْلِهَا مِنْ حَيْضِهَا وَ عِيدِهَا»وسائل الشیعة ج 2باب 43 من ابواب الجنابة ح 1. فقط بعضی در غسل میت اشکال کرده اند که نمی توان گفت غسل ارتماسی کفایة کند و آن قاعده همدانیة جاری نمیشود چون غسل میت یک خصوصیاتی دارد که باعث می شود از اغسال دیگر جدا شود مثل این که سه غسل شده غسل سدر و کافور و ماء القراح مضافاً که در روایات که بیان می کند همه غسل ترتیبی میت را بیان میکند یا این که در میت تغسیل است و یا این که اثار غسل میت با غسل احیاء فرق می کند. ولکن در ذهن ما این است که غسل المیت کغسل الجنابة کما این که غسل جنابة دو نحو است غسل میت هم به دو نحو است.

آمار بازدیدکنندگان

241680
امروزامروز642
دیروزدیروز939
این هفتهاین هفته4425
این ماهاین ماه24294
کل بازدیدهاکل بازدیدها2416807

كانال تلگرام درس خارج

تقويم قمري